Tips van Olaf
“Mijn naam is Olaf, ik ben al een aantal jaar werkzaam op de afdeling Customer Service. Samen met mijn collega’s behandel ik iedere werkdag de meest uiteenlopende vragen over het gebruik van slaapapneu apparatuur per telefoon en e-mail. Dit kan een vraag zijn over op reis gaan met de apparatuur naar het buitenland, maar ook een melding van een defect apparaat of een masker dat zo snel mogelijk vervangen moet worden”.
Meest voorkomende vragen
“De meest voorkomende vragen die we krijgen van gebruikers van slaapapneu apparatuur zijn problemen met het masker. Vaak gaat het om lekkages of geeft het masker pijnlijke rode drukplekken in het gezicht. Deze problemen ontstaan over het algemeen enkele maanden na het starten van de therapie”.
“De oorzaak hiervan is in de meeste gevallen onvoldoende of onjuist reinigen van het masker. Hierdoor blijven huidvetten te lang op het maskerkussen aanwezig. Deze vetten tasten de siliconen aan, waardoor het masker zijn pasvorm verliest en gaat lekken. Gebruikers denken vaak dat de hoofdbandage strakker zetten de oplossing is, maar dit werkt helaas averechts. Hierdoor ontstaan drukplekken in het gezicht en het masker gaat op deze manier eerder kapot”.
Goed onderhoud en het schoonmaken van uw masker is de basis voor uw draagcomfort en bepalend voor het succes van uw behandeling. Daarom is mijn advies aan alle gebruikers om maskeronderhoud en schoonmaken direct in de dagelijkse routine op te nemen. Meer informatie over schoonmaakinstructies vindt u hier.
Groeten,
Olaf
Customer Service Employee bij VIVISOL