Storingen

Zet uw apparaat niet uit.
Sluit uzelf aan op de aanwezige noodvoorziening.

Concentrator

Hoe controleer ik of er zuurstof uit mijn neusbril komt?

Help, ik heb problemen met mijn portable concentator? (Inogen One G3)

Er zijn een aantal storingen mogelijk, u ziet de meest bekende 3 hieronder.

Geen storingsmelding, maar het apparaat werkt niet

Reset het apparaat door de volgende stappen te volgen

  1. Haal het apparaat van de stroom af
  2. Verwijder de accu
  3. Plaat de accu weer terug en zet hem weer aan

Storing Check canule (neusbril)

U ziet deze storing als er een probleem is met de neusbril. Dit is vaak niets ernstigs. 

  1. Controleer de neusbril (neus, achter oren, tot aan het apparaat)
  2. Adem een keer stevig in via de neus 
  3. Vervang eventueel de neusbril

Storing Vervang kolommen

Deze melding geeft aan dat het apparaat onderhoud nodig heeft.

  1. U kunt deze melding stopzetten voor 72 uur door het lichtknopje (knopje met licht icoon) 3 seconden ingedrukt te houden. Dit kan geen kwaad.
  2. Neem contact op met onze customer service 013-5231022 om een afspraak te maken om het onderhoud uit te voeren.

Wat moet ik doen als mijn concentrator niet meer werkt?

Blijf rustig, wij gaan u helpen.
Zet uw apparaat niet uit.
Sluit uzelf aan op de aanwezige noodvoorziening.

 

Zelf controleren

Brandt er een oranje lampje? (Bij sommige modellen klinkt ook een alarm) 

  1. Controleer of het apparaat ver genoeg van de muur staat (30 centimeter) en of de ruimte voldoende gelucht is. Een concentrator mag niet op hoogpolig tapijt staan. Verplaats het apparaat indien nodig.
  2. Controleer of het groffilter verstopt is. Reinig het filter met de stofzuiger.
  3. Zet de concentrator een keer uit en weer aan.

 

Brandt er een rood lampje? (Bij sommige modellen klinkt ook een alarm) 

  1. Maak de slang los van het apparaat.
  2. Gaat het rode lampje uit? Dan veroorzaakt de slang de storing.
    • Controleer of de slang nergens tussen zit of dat er een knik in zit. Zorg dat de zuurstof overal door de slang kan stromen.
  3. Blijft het rode lampje branden? Dan is er iets niet in orde.
    • Controleer of het apparaat nog stroom krijgt. Zit de stekker nog in het apparaat? Werkt de elektriciteit? Probeer voor de zekerheid een ander stopcontact.
    • Controleer of het apparaat juist is ingesteld. Wanneer de flowmeter heel hoog of heel laag is ingesteld, geeft het apparaat een rood lampje. 
  4. Gebruikt u een bevochtiger? Lees hier meer over de bevochtiging. Hierin staan tips over storingen die kunnen ontstaan bij het gebruik van een bevochtiger.

Ik zie het balletje in de flowmeter niet meer. Wat is er aan de hand?

Het kan zijn dat de knop van uw apparaat helemaal open staat.
U kunt aan de knop draaien om het balletje terug te brengen naar de juiste dosering.

Dit kan even duren, blijf rechtsom draaien tot het balletje weer zichtbaar is.

Komt er geen beweging in het balletje?
Neem contact op met onze customer service via telefoonnummer 013-5231022.

Mijn slang krult. Wat kan ik daar aan doen?

Een swivel voorkomt krullen in uw slang. Dit koppelstuk draait waardoor de zuurstofslang en de neusbril minder snel kronkelen en vastlopen. 

U plaatst de swivel in het midden van uw slang.

  • Knip de slang door de helft
  • Bevestig de twee helften aan de swivel

U bestelt de swivel via het formulier of neem contact op met onze customer service via 013-5231022.

Er zit een filter in mijn concentrator. Moet ik hier zelf nog iets mee doen?

De filter aan de buitenkant van het apparaat (groffilter) moet u minimaal één keer per week schoonmaken met een stofzuiger. U mag de filter ook uitspoelen. Voordat u deze terug plaatst, moet deze volledig droog zijn. Droog de filter niet op de verwarming.

De filter aan de binnenkant wordt nagekeken door onze service operator bij de jaarlijkse controle. Hier hoeft u niets mee te doen.

Ik heb mijn bevochtiger bijgevuld, maar nu komt er geen zuurstof uit mijn neusbril. Wat is er mis?

Waarschijnlijk zit het potje er scheef onder gedraaid. Haal het potje los en schroef het recht onder de bevochtiger. 

Controleer na het bijvullen altijd of er zuurstof uit de neusbril komt.

Ik vind dat de concentrator veel geluid maakt. Wat kan ik doen?

Iedere concentrator maakt geluid. Om het geluid te dempen, kunt u een rubberen mat of stuk tapijt onder uw concentrator leggen.
Let op: uw concentrator moet zijn warmte aan de onderkant kwijt kunnen.

U kunt er ook voor kiezen om de concentrator in een andere ruimte te zetten.

Wanneer het geluid te luid wordt, neem dan contact op met onze customer service via telefoonnummer 013-5231022.

Wat kan ik doen als ik last heb van een droge mond?

Een bevochtiger kan mogelijk verlichting bieden. Deze bestelt u via telefoonnummer 013-5231022 of het formulier. 

Let op: Een bevochtiger werkt alleen goed bij een verbruik van minimaal 4 liter per minuut. Bij een lager verbruik heeft u kans dat er water in de slang komt.

Wat kan ik doen als ik last heb van een kapotte neus, bloedneuzen en/of pijnlijke neus?

Probeer een ander type neusbril.
VIVISOL biedt verschillende soorten aan. Neem contact met ons op of bespreek het als de Service Operator bij u langskomt.

Bescherm uw neus met cetomacrogrol met 10% glycerine.
Deze kunt u tegen betaling bestellen in onze webshop of kopen bij een drogist of apotheek.

Verzacht uw neus met carbomeergel.
Deze kunt u tegen betaling bestellen in onze webshop of bij een apotheek.

Gebruik in geen geval zalven die olie of vet bevatten (Vaseline, Purol etc), het gebruik van vet of olie in combinatie met zuurstof is gevaarlijk. 

Gebruik een bevochtiger.
Deze bestelt u via telefoonnummer 013-5231022 of het formulier. 

Let op: Een bevochtiger werkt alleen goed bij een verbruik van minimaal 4 liter per minuut. Bij een lager verbruik heeft u kans dat er water in de slang komt. 

Mijn neusbril blijft niet goed zitten. Wat kan ik daaraan doen?

Wij hebben verschillende neusbrillen in ons assortiment.

Neem voor advies contact op met onze customer service via 013-5231022 of bespreek het tijdens een bezoek van onze Service Operator.  

Moedertank

Hoe controleer ik of er zuurstof uit mijn neusbril komt?

De lampjes knipperen op het moedervat. Wat is er aan de hand?

Dit is een storing aan de lampjes. U kunt uw moedervat gewoon gebruiken om kleine tankjes te vullen.
Wat voor u verandert is dat u niet kunt zien hoe vol uw tank is.

Neem contact op met onze customer service via 013-5231022 om het moedervat laten verwisselen.

Er spuit zuurstof uit het moedervat. Hoe los ik dit op?

Pas op! De zuurstof is extreem koud (-183 graden). Zorg dat u dit niet op uw huid of kleding krijgt.

Belangrijk: dit stopt niet vanzelf. Volg de stappen hieronder om het op te lossen

Om het op te lossen

  • Giet langzaam warm water over de vulaansluiting. Dit stopt de bevriezing. De vulaansluiting sluit weer. Het moedervat stopt met spuiten.
  • Gebruik het moedervat pas weer als alles ontdooid is.
  • Kijk hoeveel zuurstof er nog in het moedervat zit, misschien heeft u eerder een nieuwe vulling nodig gepland.

Als een nieuwe vulling nodig is, neem contact op met onze customer service via 013-5231022.

Tip

Om een spuitent moedervat te voorkomen, is het belangrijk om vóór het vullen van de kleine tank:

  • de aansluiting van de kleine tank goed droog te maken
  • de aansluiting van het moedervat goed droog te maken

Er vormt zich ijs op het moedervat. Is dit normaal?

Het is normaal dat er enige vorm van ijs ontstaat tijdens en na het vullen van een klein tankje. Dit verdwijnt vanzelf weer. U hoeft zich hier geen zorgen over te maken. 

Wat moet ik doen als het moedervat niet meer werkt?

Blijf rustig, wij gaan u helpen.

Bel 013-5231022

Ik heb mijn Stroller of Spirit gevuld, maar er komt geen zuurstof uit. Wat is er aan de hand?

Na het vullen heeft de kleine tank 15 tot 30 minuten rust nodig. Zo bouwt de tank de druk op.

Werkt de kleine tank na 30 minuten niet?

  • Trek dan de neusbril van de tank af. Hiervoor trekt u hard aan de neusbril. Zo komt de zuurstofstroom weer op gang.
  • Verbind de neusbril opnieuw.
  • De kleine tank zou weer moeten werken.

Helpt dit niet, neem contact op met onze customer service via 013-5231022.

Ik heb mijn Stroller of Spirit gevuld, maar ik krijg hem niet meer van de Base Unit. Wat kan ik doen?

De kleine tank zit vastgevroren aan de Base Unit.

Om het op te lossen

Probeer langzaam warm water over de vulaansluiting te gieten. Dit stopt de bevriezing.

Tip

Om een bevroren kleine tank te voorkomen, is het belangrijk om vóór het vullen:

  • de aansluiting van de kleine tank goed droog te maken
  • de aansluiting van de Base Unit goed droog te maken

Mijn slang krult. Wat kan ik daar aan doen?

Een swivel voorkomt krullen in uw slang. Dit koppelstuk draait waardoor de zuurstofslang en de neusbril minder snel kronkelen en vastlopen. 

U plaatst de swivel in het midden van uw slang.

  • Knip de slang door de helft
  • Bevestig de twee helften aan de swivel

U bestelt de swivel via het formulier of neem contact op met onze customer service via 013-5231022.

Wat moet ik doen als het moedervat sist?

Het moedervat sist af en toe, dit doet hij om de overdruk eraf te halen. Dit kan geen kwaad.

Blijft het moedervat sissen? Dan is er misschien sprake van ijsvorming of is de veiligheidsklep kapot. Neem contact op met onze customer service via 013-5231022 om samen naar een oplossing te zoeken.

Blijf rustig, dit is niet gevaarlijk.
Zorg wel altijd voor voldoende ventilatie.

Ik heb mijn bevochtiger bijgevuld, maar nu komt er geen zuurstof uit mijn neusbril. Wat is er mis?

Waarschijnlijk zit het potje er scheef onder gedraaid. Haal het potje los en schroef het recht onder de bevochtiger. 

Controleer na het bijvullen altijd of er zuurstof uit de neusbril komt.

Wat kan ik doen als ik last heb van een droge mond?

Een bevochtiger kan mogelijk verlichting bieden. Deze bestelt u via telefoonnummer 013-5231022 of het formulier. 

Let op: Een bevochtiger werkt alleen goed bij een verbruik van minimaal 4 liter per minuut. Bij een lager verbruik heeft u kans dat er water in de slang komt.

Wat kan ik doen als ik last heb van een kapotte neus, bloedneuzen en/of pijnlijke neus?

Probeer een ander type neusbril.
VIVISOL biedt verschillende soorten aan. Neem contact met ons op of bespreek het als de Service Operator bij u langskomt.

Bescherm uw neus met cetomacrogrol met 10% glycerine.
Deze kunt u tegen betaling bestellen in onze webshop of kopen bij een drogist of apotheek.

Verzacht uw neus met carbomeergel.
Deze kunt u tegen betaling bestellen in onze webshop of bij een apotheek.

Gebruik in geen geval zalven die olie of vet bevatten (Vaseline, Purol etc), het gebruik van vet of olie in combinatie met zuurstof is gevaarlijk. 

Gebruik een bevochtiger.
Deze bestelt u via telefoonnummer 013-5231022 of het formulier. 

Let op: Een bevochtiger werkt alleen goed bij een verbruik van minimaal 4 liter per minuut. Bij een lager verbruik heeft u kans dat er water in de slang komt. 

Mijn neusbril blijft niet goed zitten. Wat kan ik daaraan doen?

Wij hebben verschillende neusbrillen in ons assortiment.

Neem voor advies contact op met onze customer service via 013-5231022 of bespreek het tijdens een bezoek van onze Service Operator.  

Thuisvulsysteem

Hoe controleer ik of er zuurstof uit mijn neusbril komt?

Mijn slang krult. Wat kan ik daar aan doen?

Een swivel voorkomt krullen in uw slang. Dit koppelstuk draait waardoor de zuurstofslang en de neusbril minder snel kronkelen en vastlopen. 

U plaatst de swivel in het midden van uw slang.

  • Knip de slang door de helft
  • Bevestig de twee helften aan de swivel

U bestelt de swivel via het formulier of neem contact op met onze customer service via 013-5231022.

Ik heb mijn bevochtiger bijgevuld, maar nu komt er geen zuurstof uit mijn neusbril. Wat is er mis?

Waarschijnlijk zit het potje er scheef onder gedraaid. Haal het potje los en schroef het recht onder de bevochtiger. 

Controleer na het bijvullen altijd of er zuurstof uit de neusbril komt.

Wat kan ik doen als ik last heb van een droge mond?

Een bevochtiger kan mogelijk verlichting bieden. Deze bestelt u via telefoonnummer 013-5231022 of het formulier. 

Let op: Een bevochtiger werkt alleen goed bij een verbruik van minimaal 4 liter per minuut. Bij een lager verbruik heeft u kans dat er water in de slang komt.

Wat kan ik doen als ik last heb van een kapotte neus, bloedneuzen en/of pijnlijke neus?

Probeer een ander type neusbril.
VIVISOL biedt verschillende soorten aan. Neem contact met ons op of bespreek het als de Service Operator bij u langskomt.

Bescherm uw neus met cetomacrogrol met 10% glycerine.
Deze kunt u tegen betaling bestellen in onze webshop of kopen bij een drogist of apotheek.

Verzacht uw neus met carbomeergel.
Deze kunt u tegen betaling bestellen in onze webshop of bij een apotheek.

Gebruik in geen geval zalven die olie of vet bevatten (Vaseline, Purol etc), het gebruik van vet of olie in combinatie met zuurstof is gevaarlijk. 

Gebruik een bevochtiger.
Deze bestelt u via telefoonnummer 013-5231022 of het formulier. 

Let op: Een bevochtiger werkt alleen goed bij een verbruik van minimaal 4 liter per minuut. Bij een lager verbruik heeft u kans dat er water in de slang komt. 

Mijn neusbril blijft niet goed zitten. Wat kan ik daaraan doen?

Wij hebben verschillende neusbrillen in ons assortiment.

Neem voor advies contact op met onze customer service via 013-5231022 of bespreek het tijdens een bezoek van onze Service Operator.  

Zuurstofcilinders

Hoe controleer ik of er zuurstof uit mijn neusbril komt?

Ik vind de cilinders zwaar. Zijn er alternatieven?

Naast cilinders bieden wij verschillende andere draagbare varianten.

  • Draagbare tankjes vloeibare zuurstof voor gebruik buitenshuis – deze vult u vanuit het moedervat
    Lees hier meer over draagbare tankjes
  • Concentrators voor onderweg
    Lees hier meer over concentrators voor onderweg
  • Thuisvulsystemen (met deze apparaten kunt u zelf zuurstofcilinders vullen)
    Lees hier meer over thuisvulsystemen

Al deze systemen zijn verkrijgbaar met continue flow en pulse dosering. 

Mijn slang krult. Wat kan ik daar aan doen?

Een swivel voorkomt krullen in uw slang. Dit koppelstuk draait waardoor de zuurstofslang en de neusbril minder snel kronkelen en vastlopen. 

U plaatst de swivel in het midden van uw slang.

  • Knip de slang door de helft
  • Bevestig de twee helften aan de swivel

U bestelt de swivel via zuurstof@vivisol.nl of neem contact op met onze customer service via 013-5231022.

Ik heb mijn bevochtiger bijgevuld, maar nu komt er geen zuurstof uit mijn neusbril. Wat is er mis?

Waarschijnlijk zit het potje er scheef onder gedraaid. Haal het potje los en schroef het recht onder de bevochtiger. 

Controleer na het bijvullen altijd of er zuurstof uit de neusbril komt.

Wat kan ik doen als ik last heb van een droge mond?

Een bevochtiger kan mogelijk verlichting bieden. Deze bestelt u via telefoonnummer 013-5231022 of het formulier. 

Let op: Een bevochtiger werkt alleen goed bij een verbruik van minimaal 4 liter per minuut. Bij een lager verbruik heeft u kans dat er water in de slang komt.

Wat kan ik doen als ik last heb van een kapotte neus, bloedneuzen en/of pijnlijke neus?

Probeer een ander type neusbril.
VIVISOL biedt verschillende soorten aan. Neem contact met ons op of bespreek het als de Service Operator bij u langskomt.

Bescherm uw neus met cetomacrogrol met 10% glycerine.
Deze kunt u tegen betaling bestellen in onze webshop of kopen bij een drogist of apotheek.

Verzacht uw neus met carbomeergel.
Deze kunt u tegen betaling bestellen in onze webshop of bij een apotheek.

Gebruik in geen geval zalven die olie of vet bevatten (Vaseline, Purol etc), het gebruik van vet of olie in combinatie met zuurstof is gevaarlijk. 

Gebruik een bevochtiger.
Deze bestelt u via telefoonnummer 013-5231022 of het formulier. 

Let op: Een bevochtiger werkt alleen goed bij een verbruik van minimaal 4 liter per minuut. Bij een lager verbruik heeft u kans dat er water in de slang komt. 

Mijn neusbril blijft niet goed zitten. Wat kan ik daaraan doen?

Wij hebben verschillende neusbrillen in ons assortiment.

Neem voor advies contact op met onze customer service via 013-5231022 of bespreek het tijdens een bezoek van onze Service Operator.