Veelgestelde vragen..
Algemeen
Hoe controleer ik of er zuurstof uit mijn neusbril komt?
Waar kan ik mijn urenstand vinden?
Hieronder ziet u waar u de urenstand kunt vinden op uw concentrator.
Devilbiss | Everflo |
Airsep | Invacare |
Inogen G3 | Inogen G4 |
Homefill II |
Ik gebruik nog geen zuurstof, maar wil dit wel gaan doen. Hoe regel ik dit?
Alleen uw (huis)arts kan zuurstoftherapie voor u aanvragen. Er moet dan sprake zijn van een zogeheten ‘medische indicatie’: een ziekte of aandoening waarbij zuurstoftherapie een bewezen effect heeft.
Uw (huis)arts kan een aanvraag bij Vivisol indienen.
Is het gevaarlijk om een zuurstof voorziening in huis te hebben?
Als u alle veiligheidsinstructies opvolgt, is het hebben van een zuurstof voorziening in huis niet gevaarlijk.
De veiligheidsinstructies vindt u hier.
Schoonmaken
Hoe maak ik mijn concentrator schoon?
Stofzuig de filters van de concentrator iedere week
- Haal de filters uit de achterkant van de concentrator.
- Stofzuig deze aan beide kanten.
- Plaats de filters terug.
De buitenkant van de concentrator maakt u schoon met een nat doekje.
Hoe maak ik mijn concentrator voor onderweg schoon?
Stofzuig de filters van de concentrator iedere week
- Haal de filters uit de achterkant van de concentrator.
- Spoel ze af onder stromend water.
- Laat de filters goed drogen.
- Plaats de filters terug.
De buitenkant van de concentrator maakt u schoon met een nat doekje
Hoe lang gaat mijn neusbril mee?
Een neusbril gaat normaal gesproken twee tot drie weken mee. U krijgt van ons voldoende neusbrillen.
Wijzigingen en bestellingen
Hoe kan ik neusbrillen bestellen?
Nieuwe neusbrillen kunt u op verschillende manieren bestellen:
- Stuur een e-mail naar zuurstof@vivisol.nl
- Bel de klantenservice via 013-5231022
U ontvangt van ons per bestelling 12 neusbrillen. Dit is voor een half jaar.
In het ziekenhuis zaten er oorbeschermers aan mijn neusbril. Hebben jullie die ook?
Oorbeschermers zorgen ervoor dat de neusbril minder drukplekken achterlaat. U vindt de E-Z wraps oorbeschermers in onze webshop.
Zorgverzekeraars vergoeden geen oorbeschermers, de kosten hiervan zijn voor uw eigen rekening.
Hoe bestel ik nieuwe zuurstof voor mijn mobiliteit?
Nieuwe cilinders en vloeibare zuurstof kunt u op verschillende manieren bestellen:
- Stuur een e-mail naar zuurstof@vivisol.nl
- Bel onze klantenservice via 013-5231022.
Bestel in alle gevallen uiterlijk 2 werkdagen voor uw vaste routedag (leverdag). Als u op regelmatig basis zuurstof nodig heeft, maken we een afspraak voor een terugkerend bezoek.
Moet ik het aantal liters per minuut (LPM) die zijn aangepast door mijn arts of specialist doorgeven aan VIVISOL?
Wilt u uw arts vragen wijzigingen schriftelijk aan ons door te geven? Dit kan door een email te sturen naar zuurstof@vivisol.nl of via Zorgdomein of Viviopen.
Een aanpassing in dosering (uren per dag en/of liters per minuut) is alleen te maken door een (huis)arts.
U mag het dus niet zelf doorgeven.
Moet ik een adreswijziging zelf doorgeven aan Vivisol?
Ja, wij ontvangen een adreswijziging graag zo snel mogelijk. Ook wijziging van telefoonnummer of e-mailadres ontvangen wij graag.
- Stuur een een e-mail naar zuurstof@vivisol.nl
- Bel onze klantenservice via 013-5231022
Hoe geef ik als nabestaande een overlijden door?
Gecondoleerd met uw verlies.
Een overlijden kunt u doorgeven via zuurstof@vivisol.nl
Belt u liever? Neem contact op met onze customer service via 013-5231022
Controle en afspraken
Wanneer hoor ik hoe laat jullie langskomen? En hoe?
Controleafspraken worden jaarlijks voor u ingepland. U ontvangt de datum per e-mail en/of sms. Komt het niet uit? Via een link in het bericht kunt u het online verzetten.
De avond voor de afspraak ontvangt u per e-mail en/of sms een tijdsindicatie.
Als u geen e-mail of mobiele telefoon heeft, kunt u ons in de ochtend van de afspraakdag na 8:30 bellen voor de tijdsindicatie via 013-5231022.
Ik wil mijn afspraak verzetten of annuleren. Hoe kan ik dat doen?
Wanneer u een afspraak wilt annuleren of verzetten, vragen wij u om dit minimaal twee dagen van tevoren aan ons door te geven.
Neem contact op met onze customer service via telefoonnummer 013-5231022.
Hoe lang moet ik zuurstof blijven gebruiken?
Hoe lang u de zuurstof moet gebruiken, hangt af van uw situatie. Uw (huis)arts bepaalt hoeveel liter per minuut en hoeveel uren per dag u zuurstof gebruikt. De (huis)arts bepaalt ook wanneer u hiermee mag stoppen.
Apparatuur
Er zit een filter in mijn concentrator. Moet ik hier zelf nog iets mee doen?
De filter aan de buitenkant van het apparaat (groffilter) moet u minimaal één keer per week schoonmaken met een stofzuiger. U mag de filter ook uitspoelen. Voordat u deze terug plaatst, moet deze volledig droog zijn. Droog de filter niet op de verwarming.
De filter aan de binnenkant wordt nagekeken door onze service operator bij de jaarlijkse controle. Hier hoeft u niets mee te doen.
Ik vind de cilinders zwaar. Zijn er alternatieven?
Naast cilinders bieden wij verschillende andere draagbare varianten.
- Concentrators voor onderweg
Lees hier meer over concentrators voor onderweg - Thuisvulsystemen (met deze apparaten kunt u zelf zuurstofcilinders vullen)
Lees hier meer over thuisvulsystemen - Draagbare tankjes vloeibare zuurstof voor gebruik buitenshuis – deze vult u vanuit het moedervat
Lees hier meer over draagbare tankjes
Of deze oplossingen voor u mogelijk zijn, hangt af van uw persoonlijke situatie. Neem contact op met de klantenservice als u meer wilt weten over de mogelijkheden voor u.
Hoe lang mag de slang van mijn apparaat zijn?
De totale lengte van de slang en de neusbril samen mag 14 meter zijn, 12 meter voor de slang, en twee meter voor de neusbril.
Gebruikt u een slang die in totaal langer is dan 15 meter? Dan krijgt u mogelijk niet de hoeveelheid zuurstof die u nodig heeft. Dat kan gezondheidsrisico’s opleveren.
Hoe lang gaat mijn 12-meter slang mee?
U kunt gemiddeld één jaar met uw slang doen.
Wij vervangen deze tijdens de jaarlijkse controle.
Zijn er nog andere mogelijkheden om zuurstof binnen te krijgen?
Ja, er zijn andere mogelijkheden om uw zuurstofvoorziening zo optimaal mogelijk te laten werken. Naast de neusbril bestaan er ook maskers en neus catheters. Deze hebben we in verschillende maten voor kinderen en volwassenen.
Neem contact op met onze customer service via telefoonnummer 013-5231022 of bespreek het tijdens een bezoek van onze service operator.
Welke systemen biedt VIVISOL voor onderweg?
Vrij kunnen bewegen tijdens uw zuurstoftherapie vinden wij belangrijk, daarom is onze zuurstof in verschillende draagbare varianten verkrijgbaar.
- Cilinders voor onderweg (gasvormig)
Lees hier meer over zuurstofcilinders
- Portable concentratoren
Lees hier meer over concentratoren voor onderweg
- Zelf vul-systemen (met deze apparaten kunt u zelf zuurstofcilinders vullen)
Lees hier meer over zelf-vul systemen
- Kleinere tankjes vloeibare zuurstof voor gebruik buitenshuis – deze vult u vanuit de Base Unit
Lees hier meer over kleine tankjes
Of deze oplossingen voor u mogelijk zijn, hangt af van uw persoonlijke situatie. Neem contact op met de klantenservice als u meer wil weten over de mogelijkheden voor u.
Wat is het verschil tussen continue flow en pulse – dosering?
Continue flow geeft constant zuurstof af, hier hoeft u niets voor te doen.
Bij pulse dosering krijgt u enkel bij inademen door de neus een dosering zuurstof.
Een pulse dosering is alleen mogelijk als u zelf een goede ademhaling door de neus heeft.
Wanneer worden mijn toebehoren vernieuwd?
Een lange zuurstofslang gaat minimaal 1 jaar mee.
Uw neusbril vervangt u iedere 2 tot 3 weken zelf.
Bestellingen kunt u plaatsen per e-mail of via 013-5231022.
Mag ik bij een verhuizing zelf mijn zuurstof verhuizen?
U verhuist alle apparatuur zelf, met uitzondering van het grote vat met vloeibare zuurstof.
Verhuist u en heeft u een vat zuurstof?
Neem dan contact op met onze customer service via 013-5231022.
Vergoeding zorgverzekeraar
Ik wil van zorgverzekeraar wisselen, wat zijn de gevolgen voor mijn zuurstoftherapie?
Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars. Hierdoor verandert er niets als u van zorgverzekeraar wisselt. Wij blijven uw vertrouwde leverancier.
U hoeft de wijziging niet aan ons door te geven, wij krijgen de wijziging automatisch door.
De manier van vergoeding van de stroomkoste kan mogelijk veranderen. Sommige verzekeringen vergoeden per gebruiksuur en anderen per dag.
Wie vergoedt de kosten als mijn apparatuur beschadigd raakt of gestolen wordt?
Bij installatie tekent u een bruikleenovereenkomst. Hierin verklaart u dat u de apparatuur van VIVISOL leent en daarmee bij beschadiging of diefstal de kosten voor eigen rekening komen.
Bij vervanging na diefstal of beschadiging ontvangt u hiervoor van ons een factuur.
Krijg ik een vergoeding voor de stroom die mijn apparaat verbruikt?
Elke zorgverzekeraar geeft een tegemoetkoming in de stroomkosten. De hoogte van de vergoeding en de manier waarop u deze krijgt, verschilt per zorgverzekeraar. Kijk voor details op de site van uw zorgverzekeraar.
Afhankelijk van uw zorgverzekeraar moet u de urenstand aan ons doorgeven. Gebruik hiervoor het formulier.
Wij regelen de vergoeding voor stroomkosten met uw zorgverzekeraar.
Wel hebben we uw schriftelijke toestemming nodig. Bij de installatie kunt u ter plekke uw toestemming en IBAN nummer doorgeven aan onze service-operator. Dit kan ook nog later, maar dan helaas niet met terugwerkende kracht.
De stroomkostenvergoeding ontvangt u van Vivisol.
Wordt zuurstoftherapie vergoed door mijn zorgverzekeraar?
Zuurstoftherapie wordt vergoed vanuit de basisverzekering.
Gaat u naar het buitenland op vakantie klik hier voor meer informatie over de eigen kosten.